Öppen Ridå

I dag fyller Lasse Åberg 84 år. Denna tavla ovan köpte vi på Läkarmissionens second hand för 75 kr. Den är skapad av Lasse Åberg och går under namnet Självporträtt. Tavlan är signerad av honom 1982 och vår är numrerad i 17/150. Det är en färglitografi och bildytan är ca 18x13,5 cm. Proveniens: Arne Lindqvists samling konstnärssjälvporträtt. Klicka här för att se tavlan på Auctionet där den gick för 300 kr men jag har sett att man kan få betala 500 kr också för denna. Den vi köpte hade en ful ram och paspartue så vi skall rusta upp en lite

Klicka här för att komma in på ett inlägg jag skrev då Lasse Åberg besökte Västerås ang en utställning ang återbruk och sånt gillar jag

Först trodde jag bilden var trasig så den var lagad men så var inte fallet. Det är ett streck över ansiktet och tape på sidorna och det kan symbolisera mycket. För mig känns det som en komisk djup sida och en lite mer neddämpad

Så här ser bilden på tröjan ut på nära håll föreställande Musse Pigg

Klicka här för att komma in på Lasse Åbergs Museum Stockholm, det hade jag verkligen velat besöka. Klicka här för att komma in på Galleri Stockholm och se lite av Lasse Åbergs Litografier

Ett klipp från Lasse Åbergs Museum

Denna tavla såg jag i Ekströms Konst skyltfönster i dag, så passande. Musse Pigg och Pluto som motiv och Disneys egen

Stort Grattis till dig Lasse. Du är så mångkunnig, en supertrevlig cool person. Jag gillar allt du har gjort genom åren och ser fram mot många fler år.

Wanda Jackson med Let's have a party. Klicka här för att läsa lite om henne. Ha en fortsatt fin onsdag kära besökare

#Lasse #färglitografi #Musse #Museum #Grattis #Wanda

Detta är en lånad bild från Restaurang Guru. Vi åt lunch på detta ställe i söndags med min son. Det heter Park Food Court och ligger på Erikslund. Det är ett ställe med många små restauranger och det ser ut som man sitter på ett torg utomhus fast det är inomhus. Bilden är bara en liten del av stället, det är bara att välja mat från nåt av ställena

Min son har ju blivit vegetarian så han valde en Pannoumi från Ribhaus. som synes så är den extra tjock och han tyckte den var supergod, även pommisen var en höjdare och såsen till

Min man och jag valde sushi från Iko Sushioch den var också en höjdare. Sushin på bilden var en blandad tallrik och den valde min man, jag valde lax och avokado men fick ingen bra bild för det väldigt dämpad belysning där.

Det var så pyntat och mysigt där med droppformade lampor i olika färger lite överallt. Det var så mycket som jag hade velat fota men det var så mycket folk där så det var omöjligt

Det var pyntat med allt möjligt från retro och som här en väl använd scooter

Min man tog en sån fin bild på min son och mig när vi gick omkring i Enköpings hamn på söndagen. Synd bara att jag inte hade på mig min båthatt i jenastyg, vi har likadana min son och jag.

Denna fina träbåt höll dom på att sjösätta

Här ser man den fina båten snett framifrån

Fotade en silvertärna i hamnen

Vi gick omkring i hamnen ett tag men vi hade många regnskurar i söndags. Min son har haft några båtar genom åren och han har själv haft båtplats där i Enköpings småbåtshamn. Han är ju lika förtjust i båtar som hans pappa var. Han har seglat med sin pappa hela uppväxten. Min son tycker det är svårt att vara utan båt så han kanske skaffar en segelbåt igen, vi får se

Här två segelbåtar som jag fotade vid en brygga i småbåtshamnen

Vindsnurra i form av segelbåtar

En närbild på den andra båten

Eftersom min son blivit vegetarian så bjöd vi på smarrig morotspasta i lördags men jag glömde fota. Den åt vi mycket förr och den är både god och lätt att tillaga. Sen satt vi och såg serier på Disney Plus och myste med godsaker, öl och kaffe. I går kom vi upp till 11 grader varmt och solsken. I dag på morgonen har vi 6 grader varmt och regntyngt

Kelly Clarkson & Alicia Keys med Feeling Good

Med dessa tulpaner som jag fotade i går önskar jag er en dag fylld med bra upplevelser.

#Park #Pannoumi #Sushi #lampor #son #träbåt #silvertärna #segelbåtar #vindsnurra #Kelly #tulpaner

Nu har Karma Café slagit upp sina portar och vi såg att dom hade ett erbjudande på cheescake med kaffe för endast 60 kr/person. Jag hoppas det går bra för dom för dom hade så mycket fint bröd och smörgåsar, även sallader och annat. Ägaren av cafét var väldigt vänlig så stämningen var så fin därinne.

Det var fint och fräscht därinne så det var trivsamt och vi satt där rätt länge. Så här ser cheescaken ut och den var extra god med mango och passionsfrukt som gifte sig bra med själva kakan. Dom har en egen bagare så det är hembakt och det kändes verkligen. Även kaffet var av hög kvalitet

Så här ser den ut i genomskärning. Den var lite lyxigare än andra cheescake jag ätit

Här satt vi och fikade men det var lite svårt att ta bilder så vi skall gå dit tidigt en morgon och fika så jag kan ta bilder på hela cafét. Det satt ju folk runtom oss, vi valde detta bord för man kunde kolla ut genom det stora panoramafönstret och se lite folk gå förbi. Stolarna var otroligt bekväma och det uppskattas av mig som har besvär med nacke och rygg. Därför kunde vi sitta extra länge

Fruugo

Här ser man det andra fönstret lite längre in i lokalen. Det var ett lagomt stort café för min smak. Jag är inte så förtjust i jättestora cafén. Det kändes harmoniskt att sitta där

Det fanns en Buddha på en hylla vid ingången. Karma betyder ödet

Fina prydnadskatter stod på en bänk där man beställer, sånt gillas. Jag får fota lite mer nästa gång för dom hade så snygg inredning med lampor och speglar mm

Efter cafénjutningen så fotade vi oss bredvid Gzim som finns att se bredvid caféts långsida. Där ser man också att dom har en uteservering

När vi flyttade till Västmanland för drygt 7 år sedan så var det Brynolf Bagare som låg där Karma ligger nu. Sen kom ett annat café som fanns där några år. Brynolf Bagare finns nu på Erikslund och Hälla

Här ser man min man på bänken med skulpturen Gzim och den frusna sjön

Randy Crawford med Almaz. Med denna avslutar jag detta inlägg och önskar er en så bra dag som möjligt. Vi skall ta vår sedvanliga promenad och vi verkar få rätt bra väder i dag med sol men lite kallare. Jag har mer att skriva om ang när min son var hos oss i helgen som var, det kommer så fort jag har bilder klara.

#Karma #cheescake #stolarna #Buddha #prydnadskatter #Gzim #uteservering

När min son var hit i lördags så åkte vi även ner till hamnen för att gå runt. På grund av det varma vädret så var det fullsmockat med folk både i hamnen, restaurangerna, glassbaren och badstranden. Det såg ut som det gör på högsommaren.

Nu är dom flesta båtarna sjösatta

Mike Oldfield med låten Sailing. Den andra sångaren ser ut som Freddy Mercury, men det står inget om honom på kanalen

Ett par kom åkande med sin motorbåt. Jag dolde ansiktena

Här ser man lite båtar i småbåtshamnen

Det var så blankt och fint vatten och vindstilla

Efter det så åkte vi iväg med bilen en bit utanför Västerås på en mindre väg. Där hittade vi en liten småbåtshamn som ingår i Tidö-Lindö Hamn

Här kunde man gå ut på en brygga och kolla ut över vattnet och två fina hus

Ett annat hus som var lite dolt av träd och buskar

Min man stod längst ut på en brygga och kollade ut över vattnet

Vi åkte sen förbi ett hus som hade kattskulpturer som prydnad på sin stenmur, plus kruka med påskliljor.

En jätteliten båt i orange färg av märket Crecent

Sean Mann med Knockin' on heavens door (cover)

Det blev två inlägg i dag fast vi hunnit gå över en mil i dag, det var precis den temperaturen som jag trivs bäst i. Det känns som jag sovit rätt bra i natt och då får man mer enérgi. Nu skall jag bara vila och sätta mig i tv rummet och njuta av storbilds tv:n. Ha en fortsatt skön dag och kväll kära besökare

Fotade en fiskmås som satt sig på en trästolpe mitt i vattnet i en småbåtshamn

#hamnen #motorbåt #Tidö-Lindö #hus #brygga #kattskulpturer #Sean #fiskmås

Vi hyrde denna bil i lördags från GoMore . Det är privatpersoner som hyr ut sina bilar. Vi åkte och hämtade min son som vi skulle tillbringa helgen med. Här är vi framme på baksidan av huset där han bor. Bilen är en Skoda Fabia och den var bekväm att sitta i, den var ren och fräsch och lättkörd. Så den var jätteskön att åka i och jag fick inga besvär med ryggen.

Så här ser den ut framifrån

Detta är kvinnan som hyr ut sin fina bil. Hon heter Therese Jacobsson och hon var väldigt trevlig. Vi kommer att hyra bilen igen så fort vi behöver.

Skoda Fabia från 2014

Här ser ni min son och min man vid backluckan där sonen skulle lägga in sin ryggsäck och lite annat.

Vi har fått ta över min sons tv skärm för han ser inte på tv längre utan kollar på datorn. Denna skärm är större och bättre än den vi hade och man kan se 3D filmer på den. Dessutom kunde vi nu koppla in högtalarna som vi fått förut av min son till tv:n så vi har toppenbra ljud nu. Han hjälpte till att koppla och visa oss hur vi skulle använda fjärrkontrollen. Tusen tack igen till min fina son för din generositet

Vi hade tv:n på väggen förut  men denna kunde man ställa på tv bänken. Vi fick även en Blue ray spelare med. Vi kan inte ha några prydnadssaker på bänken längre så dom har jag spridit ut i lägenheten och klockan vi hade på väggen ovanför passar inte in längre så vi skall kolla på second hand om vi hittar en rätt stor väggklocka. Jag såg inte på tv så mycket när vi bodde i Hallstahammar utan mest laptopen men sen vi gjorde ett tv rum av sovrummet så är det så mysigt och harmoniskt att sitta där och mysa så  jag har börjat kolla på tv igen men även på laptopen när jag skall kolla i program i efterskott.

Vi fick även med 3D glasögon. Om en vill se 3D men inte den andra då är det paret i asken bakom som gäller för den personen

Vi fick även en kasse full med dvd filmer i 3D. Bland annat denna Zootropolis som är en av mina favoritfilmer vad gäller animerat. Så nu kan jag även se den i 3D. En del av filmerna har vi sett hos min son redan i 3D men inte alla. Vi hade filmkvällar hos sonen i flera år då vi låg över

Hans Zimmer med ledmotivet till filmen Gladiator Now we are free. Jag är även ett fan av filmmusik och det är även min son. Hans Zimmer är en tysk filmmusikkompositör som är född i Frankfurt am Maine

Vi hade hyrbilen till 18.00 så vi kunde tillbringa stora delar av söndagen tillsammans också. Jag håller på att fixa med bilderna nu men det tar lite tid. Vi har bara njutit och haft det bra. Nu kom solen igen så det var tydligen inte hos oss det skulle bli snö och hagel. Vi är lite trötta i dag så vi kommer ut lite senare på promenad. Hoppas ni haft en fin helg och får en bra början på veckan.