Öppen Ridå

Trafikkaos på gator, trottoarer och cykelbanor.

Av Malin wiper - 2025-01-16 10:15

 

På 60-och 70-talet var tempot i trafiken mycket lägre och gator, trottoarer och cykelbanor var i bättre skick i städerna. Man cyklade inte på trottoaren och efter högertrafikomläggningen i september -67 så var det noga att hålla till höger på vägar och gångbanor. Det var bara när man gick på en väg/gata eller cykelbana man skulle gå på vänster sida så man mötte trafiken och kunde kliva åt sidan om fara uppstod. När trafiken ökade under 80-talet började barn cykla på trottoaren av rädsla för bilarna som gärna kom för nära.

 

   

Nuförtiden cyklar också vuxna på trottoaren, elsparkcyklar kommer i full fart och bilar kör upp och parkerar. Det har blivit farligare att vara fotgängare. Eftersom ingen längre följer regeln om att hålla till höger på gångbanan så uppstår en förvirrad situation när folk svänger fram och tillbaka för att undvika att krocka. Många ställer sig och pratar med varandra mitt på trottoaren och blockerar alla de som försöker komma fram. Grupper med både yngre och vuxna kommer gående upptill 5 i bredd. Det är svårt att hålla ett gott humör uppe när frustrationen över trängseln ökar.

 

   

Som bilist plågas man av alla enkelriktade och avstängda gator, gatuarbeten och tillfälliga omledningar som dagens cityplanerare tycker är nödvändiga. Man gör gågator av centrum under sommaren och omleder busstrafiken så att man måste gå 600 till 700 meter extra för att nå centrum. Inget problem för den pigga och raska generationen som planerar detta men många äldre med rullator, kryckor eller sämre rörelseförmåga blir utestängda från sin stads centrum. Det enfaldiga system där man först asfalterar en gata för att en vecka senare gräva upp den för kabel, avlopps eller dagvattenarbeten upprör alla oss som får betala detta.

 

                    

 

Man önskar att kunskap om verkligheten delges dem som sysslar med infrastrukturarbeten. Det är verkligen viktigt med sunda infrastrukturprojekt. Att göra infrastrukturplanering utan en konsekvensutredning där alla medborgares verklighet tas till vara ger ett hårt och kallt samhälle. Vi blir alla äldre och de flesta av oss drabbas av rörelseproblem under våra liv eller har någon nära som drabbats. Om vi inte kan nå centrum på bra sätt så åker vi inte dit vilket medför att centrum utarmas. Vad spelar det för roll om hela centrum är gågator om affärer, caféer och restauranger läggs ner för att folk åker annanstans.

 

På många av de ställen i Europa där infrastrukturen gynnar medborgarna så är det satsningen på omfattande kollektivtrafik och rimligt prissatta parkeringsplatser som ligger i grunden.

 

   

        

Willie Nelson med On the road again  

    

Jag sov lite länge i morse och det beror på att vi har fullmåne nu. Jag blir väldigt påverkad då men så vacker månen är. Jag vaknade och gick upp mitt i natten och bara stod där och kikade på månen och himlen såg ut som en jordglob i både färg och mönster. Ha nu en jättefin torsdag då vi går mot en ny helg.

 

#Infrastruktur #trafik 

 
 
Micke

Micke

Torsdag 16 jan 19:01

Trafikvett går ju i vågor när det gäller just säkerhet,olyckor kan man nog inte undvika helt men man tycker väl att en del människor skulle kunna tänka till lite ibland när de är ute i trafiken.
Men jag antar att stress och annat ställer till det för många.

Fullmånen är vacker att se på tycker jag också, fast frugan tycker den stör när vi ska sova, jag vill inte dra ner persiennerna alls. ;)

Ha det bäst nu Malin.

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

Torsdag 16 jan 20:19

Håller med dig i detta som du skriver. Vi har ju även som du säger mycket av stress numer som inte fanns förr. Det var mycket lugnare

Jag vill inte heller dra ner persiennerna ;) då skulle jag må ännu sämre ;)

Ha det bäst själv Micke

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar