Flera snöfronter har som vanligt gjort vinterkörning oförutsägbart. De större vägarna är det oftast inte problem med även om broar och avfarter kan vara luriga. Vinterkörning när det blåser och drivar snö ställer till det för lastbilar och bussar med lätt last. Snö och is på vägkanterna är riskfaktorer och ibland går det inte att rädda en besvärlig situation.
Dåliga mönster och felaktiga däck skapar mycket farliga situationer. Att bromssträckan kan bli 4 gånger så lång som vanligt har många glömt sen förra vintern. Vi åker mycket stadsbuss och märker att en del förare har bristfällig erfarenhet av vinterkörning. Lite nervigt när bussen glider iväg i en rondell. En stor, tung buss med automatlåda kan också ha svårt att komma uppför backar när det är halt, däcken bara spinner loss.
Vi undviker att köra bil de första dagarna av ishalka, för många gånger har bilar och bussar inte kunnat stoppa i tid utan glidit ut framför en. Tempot på vägar och gator är alldeles för högt. Det har äntligen blivit högre krav på vinterdäck och bättre mönster på lastbils och buss däck. Här kan du hitta en artikel om just lagen om vinterdäck på stora fordon. Mycket annat intressant finns här också att läsa om.
Att skrapa rutor på bilen och frilägga baklysen och riktningsvisare tidigt på morgonen, när man är trött och frusen, är ingen njutning direkt. Man bör investera i rätt verktyg långt innan snön kommer. Smart att skydda rutorna med de billiga skydd som finns, och använda motor & kupévärmare. Det är lätt att repa rutorna med slitna eller billiga redskap. Rekommenderar också en tur med bilen på en halkbana.
MonaLisa Twins med Drive my car. Ha nu en fortsatt fin fredag