Öppen Ridå

Aseaströmmen, vårblommor och Lasse Åberg & Lazy Joe och Banankontakt

Av Malin wiper - 2024-04-26 08:45


 

Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes Stora gatan av Aseas arbetare som som på cykel passerade Västerås centrum på väg hem från sin arbetsplats

 

Konstverket invigdes första maj 1989 med en publik på flera tusen västeråsare  


 

Det är Bengt-Göran Broström som skapat Aseaströmmen. Konstverket har varit borttaget för renovering sedan november 2021 men nu skall det komma tillbaka nån gång denna vår. Klicka här för att läsa mer ang detta


 

I går då vi var inne i Västerås centrum så såg vi att dom hade byggt upp en ny stomme till Aseaströmmen. Den såg ut som den andra men nu helt nybyggd. Sen är det dags att sätta dit konstverket som är väldigt saknat


 

Här ser man stommen från andra hållet. På pelaren brukar det sitta en skulptur i form av en fågel.

 

 

Här en bild jag tog på skulpturen 4 april 2023. Det är dålig upplösning på bilden med 650 men numera har jag 1200 men det går inte att ha större bilder i denna blogg. Har man en annan domän så har man fler valmöjligheter


 

Jag har fotat lite blommor i krukor utomhus och det gav vårkänsla. Här en groda där dom planterat vårblommor. 


 

I samma trappnedgång så såg jag denna avlånga plåtkruka med vårblommor i.


 

Detta kunde man beskåda utanför en portingång


 

Här en annan portingång med en kruka utanför som utsmyckning


 

Tittade in på en gård och där var det nu förberett för att kunna sitta ute och mysa


 

Fyra planteringskrukor på rad med påskliljor


 

Detta har jag fotat förra året också och man blir nyfiken på om det är ett privat växthus. Det står ju på en tomt där det också finns en villa


  

Klockan 17.00 skall vi vara på Kvarteret Igor (galleria) för att se Lasse Åberg & Lazy Joe en utställning som går under namnet Zkrota Zkräpet som handlar om återbruk och dom gör detta i samarbete med Vafabmiljö, Västmanlands Teater och Kvarteret Igor. Klicka här för att komma in och läsa mer

 

Klicka här för att läsa vad jag skrev ang detta evenemang 24 april

 

 

Min man tog dessa bilder i går då dom var i full gång med att slutföra utställningen. Kolla in Kalle Anka figuren

 

 

Här ett litet flygplan med Musse Pigg som dekoration

 

  

På scentaket kan man nu se denna roliga banan i form av en cykel. På den står det Electric Banana Band. Dom kommer till Sala Folkets Park 1 juni och då skall vi försöka ta oss dit. Biljetterna släpptes 4 mars och kostar 400 kr, då  kan dom redan vara slut. Dom har även dans på denna Folkets Park, precis som förr. Banan äter jag varje dag för det är en av dom frukter jag tål bäst, plus päron.

 

        

Electric Banana Band med Banankontakt. Tyvärr så är dom flesta liveklipp så dålig kvalitet på så det är så synd att dom inte fixats till sånt. Därför tar jag ett med bara hör musiken 

 

                                       


En sån här fickplunta i bananform har vi på vår barvagn. Den köpte jag på Matpiraten när vi bodde i Hallstahammar. 

 

I morse regnade det och vi har några grader varmt och solfritt. Vi kommer inte att gå ut nåt i dag förrens vi skall till evenemanget 17.00 Jag skall tona håret och lägga upp mina nya jeans och en jumper som är lite för lång. Så vi tar det lugnt i dag. Nu har vi fredag igen och en helg att njuta av. Ha nu en härlig fredag kära besökare.

 

 

#Aseaströmmen #Bengt-Göran #blommor #Lasse #Vafabmiljö #Kalle #banan #Electric #fickplunta

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar